Kvėpavimas sportuojant

Labai svarbus dalykas sportuojant yra teisingas kvėpavimas. Kvėpavimas sporto metu turi ypatingą reikšmę, dalis žmonių mano , net taip, kad išrado (sukūrė) metodus, kurie, fizinį krūvį nustumia į šalį ir pasitelkus tik taisyklingą kvėpavimą leidžia pasiekti neįtikėtinų rezultatų. Žinoma, šie metodai ir jų efektyvumas kelia didelių diskusijų, tačiau kvėpavimo svarbos sportui paneigti neįmanoma, nes kvėpuojant organizmas aprūpinamas deguonimi, kuris svarbus viso kūno veiklai.
Kas yra ir kaip vyksta kvėpavimas?

Kvėpavimas yra labai svarbus procesas, kurio metu žmogaus organizmas iš organizmo pašalina anglies dioksidą ir pasiima organizmui taip reikalingą deguonį. Vidutiniškai žmogus įkvepia nuo šešiolikos iki dvidešimties kartų per minutę. Tai reiškia, kad jūs per dieną įkvepiate maždaug penkiolika-dvidešimt tūkstančių kartų. Tiesa, moterys įkvepia dažniau, nei vyrai.Kvėpavimas gali padažnėti dėl kelių priežasčių: išsigandus ar labai susijaudinus, esant tam tikroms gamtinėms sąlygoms arba patiriant didesnį fizinį krūvį nei įprastai. Tačiau kvėpavimas gali ir sulėtėti. Tai atsitinka tuomet, kai žmogus miega.
Sportas ir kvėpavimas

Kvėpavimas sportuojant yra labai svarbus. Tai yra itin svarbu dėl kelių priežasčių, labai smarkiai susijusiu viena su kita. Pirmiausia tinkamas deguonies kiekis organizme leidžia pasiekti optimalių rezultatų. Antra – esant fizinėms perkrovoms (kai organizmas turi gauti daugiau deguonies) yra privalu kvėpuoti teisingai, nes kitu atveju, organizme gali atsirasti potologijų. Kalbant paprasčiau – neteisingai kvėpuodami ne tik negalėsite sportuot maksimaliai efektyviai, tačiau ir galite susigadinti savo sveikatą.

Kiek žemiau, trumpai apžvelgsime pagrindines sporto rūšis ir kaip reikėtų kvėpuoti jomis užsiimant.
Kvėpavimas ir bėgimas

Viena tų sporto rūšių, kuomet profesionalūs sportininkai ir mėgėjai pajunta didelę kvėpavimo svarbą yra bėgimas. Net yra posakis tarp bėgikų – atsiranda antras kvėpavimas. Bėgdami sportininkai naudoja ne vieną metodiką, o profesionalai iki galo nesutaria, kaip kvėpuot efektyviausiai. Tarkime ilgų distancijų, tokių kaip maratonas, bėgikai neretai keičia kvėpavimo techniką bėgimo metu, o kvėpavimo ritmas, gylis ir t.t. kinta priklausomai nuo bėgimo fazės.

Visgi, reikėtų išskirti turbūt populiariausią būdą, kuris laikomas kvėpavimo bėgant pagrindu. T.y. bėgdamas žmogus turi įkvėpti per nosį, o iškvėpti per burną. Šio kvėpavimo principas yra maždaug toks – įkvepiama, o po trijų žingsnių – iškvepiama.

Visgi kai kurie sportininkai (ypač ilgų distancijų), tokie kaip Ž.Balčiūnaitė mano, kad dėl didesnio deguonies kiekio yra efektyvesnis kvėpavimas pro burną – kuomet ir įkvepiama ir iškvepiama pro burną. Šio metodo šalininkų manymų, per burna patenka didesnis oro gūsis, kuris labiau aprūpina kūną taip reikiamu deguonių. Visgi, reikia pabrėžti, kad mėgėjams, bėgantiems visais metų laikais nėra pats tinkamiausias – esant fizinėms apkrovoms kūno temperatūrą pakylą, o kvėpuojant šaltu oru ir nesant pratus, toks kvėpavimas gali užsibaigti geriausiu atveju gerklės, o blogiausiu – plaučių uždegimu.
Kvėpavimasir jėgos pratimai

Ne mažiau svarbus ir kvėpavimas kai jūs sportuojate sporto salėje ar namuose ir atliekate įvairius pratimus. Šiame skyriuje kalbama apie pratimus, kurie yra atliekami norint didinti jėgą ar kūno masę, t.y. tuos, kurių metu organizmas turi naudoti daugiau nei įprasta jėgos.

Tokiu pratimų metu, sportuojantis žmogus turi įkvėpti per nosį ir iškvėpti per burną. Visai kaip bėgant. Tačiau čia įkvėpti reikia tuomet, kai jūs grįžtate į pradinę padėtį be apkrovų. Pavyzdžiui, jei jūs stumiate štangą, įkvėpti reikia tuo momentu, kai grifą leidžiate prie krūtinės. Jei darote pritūpimą – tuo momentu, kuomet tūpiate. Iškvėpti turėtume tuomet, kai jūs atliekate jėgos veiksmą – stumiate štangą, kylate pritūpime, keliate svorį ir t.t.